BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 5 April 2012

menjadi TUNANGAN orang TANPA SEDAR ! ya , saya lalui .



Sebelom apa-apa , meyh pakat baca ni dulu .
Percaya atau tidak, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin tak tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Meminang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setujumaka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

bertunang tanpa sedar boleh terjadik tanpa CINCIN .
okay , scary kann ? >.<

Situasi yang dianggap pinangan:
“Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku”
“Kahwinlah dengan kita bila2″
Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.
Contoh:
“lelaki sebut dalam telefon, “I nak jadikan u isteri I lah”
Perempuan tersebut jawab, ”I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha” atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

KITA ORANG MELAYU TIME NAK TUNANG DUK BAWANG ROMBONGAN 1 BAS, BAWAK BARANG2 PINANGAN, ITU SEBENARNYA ADALAH ADAT BUKAN DARI SEGI HUKUM ISLAM.DARI SEGI HUKUM ISLAM, DAH JATUH HUKUM TUNANG.

Persoalan ialah bila Ibu bapa tiada. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizinkan pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang boleh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.
Bila perempuan tu tidak menepati hukum syarak tersebutcontoh seperti tidak baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(tak boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.
kucing nih ternganga comel ja , aku ternganga mcm
nampak orang buang emas dlm tali air !

Okay , adakah sekarang korang tengah ternganga macam kucing tu ? tersedak air mungkin ? okay , sama macam aku time first time baca entry ni . entry ny aku copy+paste ja from AIDIL ADAM . Seriously , baru-baru ni time aku couple ngn sorang mamat , FIQ , secara taksedar , dia penah ajak kawen , and aku SETUJU . So lepas mentela'ah segala maknenek , aku YAKIN AKU TUNANG DIA , tapi standard ar , dh lepas tau ny , aku terus msg dia and bagitau kalau betol kami ada apa-apa hubungan 'TAK CLEAR' mcm 'TUNANG TANPA SEDAR' ni , aku nak putuskan sebab dia dh ada gf , aku dah ada ENCIK SAYANGG , tapi just aku yg setuju , DIA TAK SETUJU ! Sebab konon dia sayang aku , and taknak lepas . So , yang ni aku still tak faham mcm mana relation kami . And aku dalam proses nak tanya UAI . feninn . 

*Athe , Bahaya qhopenye bercinta ni . Takbuleh sebot kawen-kawen . >.<

0 comments:

Post a Comment